Rystad Energy opens Stavanger office

May 7, 2015

Rystad Energy announces today the opening of its new offices in Stavanger, Norway. Headquartered in Oslo, with international presence in Houston, New York, London and Moscow, the Stavanger branch is the latest addition in the continued global expansion of the company.

“We are enthusiastic about making a step into one of the key global industry hubs. Stavanger is an important move for us, creating the physical proximity desired between us and our ongoing business relations in the region, especially in the current challenging environment,” says Managing Partner Jarand Rystad.

Tore Guldbrandsøy has been brought in to head the Stavanger office. Tore has more than 25 years of E&P experience in both technical and managerial positions, including corporate strategy, commercial and business development in Statoil and Talisman. “My aim is to make sure that Rystad Energy’s tools and capabilities are easily accessible to the oil sector in Stavanger so we can create more value across all market analytical tiers. I am proud that a Norwegian company has been able to become a leading analyst company globally, and the business community in Stavanger should also fully benefit from this,” says Guldbrandsøy.

The Stavanger area is by far the largest and most important oil hub in Norway. In August 2014, the industry’s employment numbers peaked at 69,100 directly employed people. The Oslo area came second with 41,600 employees, followed by the Bergen area with 28,900 people. “Even though Stavanger sees steep reductions in oil sector employment right now, it will still remain in the lead for the next decades,“ says Jarand Rystad.

“In terms of oil sector revenue, Stavanger is even more dominant as 97% of the oil and gas sales of NOK 675 billion (2014) was from companies with headquarters in Stavanger. On the oil service side, the Stavanger area companies generated NOK 120 billion in revenues, while Oslo had NOK 65 billion and Bergen NOK 60 billion. Thus, Stavanger is a very important place to be located at.”

Rystad Energy går motstrøms og åpner kontor i Stavanger

Mens oljeindustrien for tiden er mest opptatt av å stenge kontorer går Rystad Energy mot strømmen og åpner nytt kontor i Stavanger. Selskapet har hovedkontor i Oslo og ellers kontorer i Houston, New York, London og Moskva.

«Nå var det på tide at vi fikk oss et kontor i Stavanger, en av de viktigste oljeklyngene i verden. Her kan vi være tett på kundene og alt annet som ellers foregår i oljebyen Stavanger», sier administrerende direktør Jarand Rystad.

Tore Guldbrandsøy er ansatt for å lede Stavangerkontoret. Han har mer enn 25 års erfaring fra oljeselskaper ­i Norge og internasjonalt og arbeidet innenfor leting, produksjon, konsernstrategi og forretningsutvikling blant annet i Statoil og Talisman.

“Jeg er både imponert og stolt over at et norsk selskap har etablert seg som et ledende analytikerselskap globalt sett, og nå er det på tide at oljemiljøet i Stavanger fullt ut kan høste av de investeringene Rystad Energy har gjort for å forstå den globale oljeindustrien. Vi har funnet trivelige lokaler i Smedvigkvartalet -  like i nærheten av Stavanger konserthus og flere oljeselskap. Stavangerområdet er klart det største og viktigste oljesentret I Norge», sier en entusiastisk Tore Guldbrandsøy som har hatt Stavanger som base siden han startet å jobbe for BP på Forus med Ula feltet i 1988.

«Antall ansatte i oljesektoren nådde toppen i August 2014 med 69 100 direkte ansatte i Stavangerområdet. Oslo-området  var nummer 2 med 41 600 ansatte og Bergensområdet nummer 3 med 28 900 ansatte. Selv om oljesektoren opplever en brå nedgang nå vil Stavanger fortsatt være et ledende senter for industrien i flere tiår framover. Når det gjelder inntekter fra oljeindustrien er Stavanger nesten enerådende når det gjelder oljeselskapene. 97% av inntektene fra olje og gass salg kommer fra selskap med hovedkontor i Stavanger.  Kun 2.7% kommer fra Osloselskap og 0.3% fra Trondheimsselskap.  Når det gjelder oljeserviceselskap er Stavanger også ledende, med 120 milliarder kroner i inntekter i 2014, mens Oslo-området hadde 65 milliarder kroner og Bergensregionen 60 milliarder kroner. Derfor er Stavanger et sted vi gjerne vil være», konkluderer Jarand Rystad.

Contact:

Tore Guldbrandsøy, +47 90 13 56 49, tore@rystadenergy.com
Rystad Energy, Løkkeveien 109, 4007 Stavanger

Jarand Rystad,
jarand@rystadenergy.com

About Rystad Energy

Rystad Energy is an independent oil and gas consulting services and business intelligence data firm offering global databases, strategy consulting and research products.

Rystad Energy’s headquarters are located in Oslo, Norway, with additional research teams in India. Further presence has been established in Norway (Stavanger), the UK (London), USA (New York & Houston), Russia (Moscow), Africa as well as South East Asia.